Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_6027} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Det kraftige kornet kler vel egentlig dette ganske fine landskapet. Men det gjør ikke den kraftige vignetteringen, hva den nå kan komme av.
MVH CA
Mari-Mette G.
Vignetteringen drar meg inn i landskapet, derfor liker jeg den. Kornstrukturen og toneomfanget forsterker forestillingen om Lyngsalpene som et kaldt, trolsk landskap.
Dag N.
Jeg er nok mest enig med Carsten. Men et lekkert lite bilde.
Bjørn J.
Ut fra de tekniske opplysningene er det ikke så vanskelig å forstå at det blir noe vignettering (f/1.4). Denne vignetteringen er ytterligere forsterket ved kopiering på grad 5 (på Varycon papir). Hensikten med dette var bl.a. å aksentuere kornstrukturen. En viss vignetteringseffekt var tilsiktet.
Så langt alt vel. Men - ved digitalisering ble ikke bildet i tilstrekkelig grad tilpasset visning i Explorer og vignetteringen ble nok i meste laget. At bildet i tillegg vises med sort ramme her på bildekritikken får bildet til å virke veldig tungt ut mot spesielt hjørnene. Til Carsten og Dag: Synd jeg ikke kan vise dere en 35x50 cm kopi på baryttpapir!
Carsten A.
BJ: Det kan du ikke, nei, men du kan tilpasse bildet bedre for visning i browseren. Personlig lager jeg en ''liten'' TIFF i skjermformat (ca. 500x600 piksler), og lager så en JPEG derfra som jeg ser på i browseren. Blir JPEG'en for mørk (oftest), endrer jeg på den lille TIFF'en, lager ny JPEG-fil, og fortsetter slik til jeg syns det passer best. For bilder som er mørke i utkantene kan en tynn ramme (1 piksel) være verdt å vurdere. Dessuten kan jo så kraftig vignettering som her ''motarbeides'' i en editor med litt konstruktivt arbeid!
Ellers forstår jeg ikke riktig at en 85mm på f:1.4 nødvendigvis skal vignettere så sterkt. Jeg bruker selv en Nikkor 85mm f:1.8, og der er vignetteringen i praksis helt minimal, også på full åpning.
MVH CA
Bjørn J.
Jeg hadde det sikkert (som vanlig) litt for travelt med å klargjøre bildedokumentet.
Når det gjelder vignettering: Et Carl Zeiss Planar-objektiv av denne typen vignetterer svært lite selv på full åpning, men selv en minimal vignettering blir merkbar ved kopiering på maksimal kontrast. I forgrunnen kan det se ut som at vignetteringen er helt ekstrem, men mesteparten av dette mørke området skyldes lysforholdene under opptak. Mens ''mellomgrunnen'' består av frostrøyk, består forgrunnen av (mørk) sjø.
Kanskje jeg skal lage en ny versjon med en annen tonefordeling?
Carsten A.
Kanskje det ja, kopiering i mørkerom og digital billedbehandling har svært mye tilfelles, men begge har noen særegenheter som det kan være smart å ta hensyn til. Her har du brukt flatbedscanner på noe som antakelig er optimalisert for direkte visning. Det er ikke nødvendigvis det beste utgangspunkt for digitalisering. Filmscanning er selvsagt det beste, men en kopi bedre tilpasset for flatbedscanning kan også være en løsning. En omgang i PS skader sjelden. Bildet er vel bra nok til å ta på seg litt ekstra jobb, ikke sant?
MVH CA
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
MVH CA
Så langt alt vel. Men - ved digitalisering ble ikke bildet i tilstrekkelig grad tilpasset visning i Explorer og vignetteringen ble nok i meste laget. At bildet i tillegg vises med sort ramme her på bildekritikken får bildet til å virke veldig tungt ut mot spesielt hjørnene. Til Carsten og Dag: Synd jeg ikke kan vise dere en 35x50 cm kopi på baryttpapir!
Ellers forstår jeg ikke riktig at en 85mm på f:1.4 nødvendigvis skal vignettere så sterkt. Jeg bruker selv en Nikkor 85mm f:1.8, og der er vignetteringen i praksis helt minimal, også på full åpning.
MVH CA
Når det gjelder vignettering: Et Carl Zeiss Planar-objektiv av denne typen vignetterer svært lite selv på full åpning, men selv en minimal vignettering blir merkbar ved kopiering på maksimal kontrast. I forgrunnen kan det se ut som at vignetteringen er helt ekstrem, men mesteparten av dette mørke området skyldes lysforholdene under opptak. Mens ''mellomgrunnen'' består av frostrøyk, består forgrunnen av (mørk) sjø.
Kanskje jeg skal lage en ny versjon med en annen tonefordeling?
MVH CA