DIGITAL HINDERLØYPE

Dette er en workshop for alle profesjonelle brukere av digitale bilder: Målet er at du skal kunne frigjøre deg fra teknikken og jobbe rent intuivit, slik du gjør med en blyant og papir. Kursholder CF –Wesenberg har definert ”5 hinder” som du må forbi slik at du kan bli mer effektiv og få en strukturert måte å jobbe på
Jobber du med digitale bilder? Bruker du digitalt kamera, og savner å kunne utnytte dette verktøyet maksimalt? Eller bruker du scanner, og ønsker å lære å utnytte Photoshop på en kreativ måte? Vil du være med på å utveksle erfaringer, og se hvordan andre proffer jobber? Trenger du mer kunnskap om fargestyring og ICC? Meld deg på Digital Hinderløype!



<h4>De fleste som begynner å jobbe med digitale bilder, vet ikke i hvilken ende de har begynt. Vi har definert fem hindere som du må forbi før du kan bli mer effektiv og finne en strukturert måte å jobbe på: STIKKORDENE ER:<br>
Velge, gjøre, bedømme, bearbeide og sende.<br>
Målet er at du skal kunne frigjøre deg fra teknikken, og jobbe rent intuitivt slik du gjør med blyant og papir! </h4>


MÅLGRUPPE:<br>
Du er fotograf eller fotojournalist, du arbeider med repro eller bildebehandling, eller du er amatør med store ambisjoner. Dette er en workshop for alle som vil lære å gjøre profesjonelle, digitale fotoopptak.

INNHOLD:<br>
Dette er en omfattende workshop som tar for seg alt
fra elementær digitalkamerateknikk til avansert bildemanipulasjon i det digitale mørkerom.

KURSLEDERE:<br>

CF Wesenberg, Kolonihaven Studio (www.kolonihaven.no)






PROGRAM FOR DIGITAL HINDERLØYPE:<br>
Dag 1: Einar Engebretsen fra Interfoto gir en grundig gjennomgang av digitale kameraer på et språk alle forstår. Blant de tingene Einar vil snakke om finner vi dette:
- slik er digitalkameraet oppbygd
- kompaktkamera vs. speilreflekskamera
- valg av optikk
- slik fotograferer du med digitalt kamera
- slik lagrer du bildene
- slik velger du bildekvalitet
- komprimering/interpolering
- slik henter du fram bildene på datamaskin

Dag 2-4: <br>
CF Wesenberg hjelper deg forbi de fem digitale hinderne, og hjelper til med å forberede deg på alle de utfordringer du kan risikere å møte som bruker av digitale bilder. Dette er noe av det som kommer til å bli gjennomgått:
- forberedelse og planlegging av opptak
- valg av digital input
- arbeidsflyt
- tilrettelegging av bilder for bruk på Internett
- RGB, CMYK – og på trykk
- hva gjør en reprotekniker
- kreativt tankeeksperiment
- håndtering av digitale bilder etter opptak
- diskusjonsforum
- fra idé til ferdig resultat
- den kreative prosessen
- hvordan planlegge et manipulert opptak

Vi oppfordrer alle til å ta med egne bilder, da vi vil forsøke å tilpasse workshop’en til deltakernes ønsker og forutsetninger.

HVEM KAN DELTA?<br>
Det stilles to minimumskrav for deltakelse: Du må beherske grunnleggende funksjoner i Photoshop, og du kunne det å fotografere.
Dette er ikke et ni-til-fire-kurs, men en work-shop hvor det godt kan tenkes at de mest kreative øyeblikkene finner sted etter mørkets frembrudd eller grytidlig om morgenen. For at deltakerne skal få fullt utbytte av hverandres kapasiteter, vil mye av arbeidet foregå i grupper.<br>

For å gjøre det litt enklere: Dersom minst to av disse punktene passer for deg, bør du benytte denne muligheten og melde deg på høstens mest spennede foto-happening i Stavanger:<br>
- du er blant de fotografer som vurderer å gå over til å fotografere digitalt, men som trenger et lite spark bak for å komme i gang
- du jobber som journalist eller informasjons-medarbeider, og bruk og behandlig av bilder er en del av jobben din
- du er fotograf, du har begynt å jobbe med digital bildebehandling og du “kan” Photoshop, men du trenger inspirasjon til å bruke verktøyet mer kreativt
- du er usikker på hva som skjer med de digitale RGB-bildene dine når de konverteres til CMYK for trykking
- du er pressefotograf eller jobber på bilde-desken
- du er reprotekniker eller Mac-operatør, og bildebehandlig eller samarbeid med fotografer er en del av dine daglige arbeids-oppgaver
- du er amatør, og fotograferer bare digitalt. Du har hatt minst 5 digitale bilder på trykk og du har drømmer eller ambisjoner om å gjøre dette til ditt levebrød.

HVILKE VERKTØY VIL BLI BENYTTET? <br>
Digital input: Vi vil jobbe for å få tak i alle tilgjengelige typer digitale kamera – alt fra de enkleste pocket-kameraene til profesjonelle alternativer i mellomformatklassen. Scanning av negativer vil også stå på agendaen, og alle oppfordres derfor til å ta med egne negativer – både i farger og sort/hvitt. Husker du første gang du tok i et digitalt kamera? Hvor lett det var å bli forvirret av nye menyvalg og funksjoner du aldri hadde hørt om? Et sentralt emne vil være å lære å velge riktig verktøy. Det er få selgere som sier at konkurrenten har noe som er bedre…<br>

Kreative verktøy: For bildebehandling er det Photoshop og ImageReady som gjelder! Som fremtidsrettet fotograf må du også beherske Internett som medium. Vi kan alle greie å sende bilder som vedlegg til e-post, men hva gjør du når kunden gjerne vil se et utvalg på 50 bilder? Vi brenner ikke CD’er og sender med budbil! Kunden skal kunne se bildene på Nettet 20 minutter etter opptak.<br>
Sorteringsverktøy: Her bruker vi FotoStation. For å bli en vellykket digital-fotograf må du strukturere arbeidsflyten din. Her finnes ingen fasit, men disse fire dagene vil kunne spare deg for fire ukers frustrasjon når du kommer hjem med flere gigabytes med råfiler etter første digitale fotoopptak. Hvor mye tid vi vil bruke på hvert enkelt verktøy vil avhenge av deltakerne og deres behov.

HVORFOR DIGITAL HINDERLØYPE?<br>
CF Wesenberg fotograferer i dag 95% digitalt. Han er 36 år gammel, og hadde som 14-åring sitt første bilde på trykk som frilanser. Han har gått gradene fra frilanser i lokalavis til VG og videre jobbet i ukepressen. For 14 år siden startet han en sort/hvitt-lab, og samtidig begynte han å jobbe som reklamefotograf. Han har jobbet digitalt siden det første digitalkameraet kom på markedet. CF er også redaktør på nettstedet Foto.no, og han har gått i bresjen for å skape en erkjennelse av at “det digitale" ikke lenger er et salgsargument å bruke ovenfor kunder. Det er en selvfølge!<br>

Ingen blir utlært i fotofaget, og mye av det CF kan har han tilegnet seg gjennom å spørre og grave på seminarer og workshops. Mye kan læres på mer spennende måter enn å lese manualer. Digital hinderløype er en mulighet til å bli bedre gjennom å utveksle erfaringer med andre. Fotografens rolle er i ferd med å endre seg. Morgendagens fotograf må beherske digitale verktøy for å overleve i et tøft marked.<br>

Det ville være typisk norsk å stille spørsmål ved hvorfor en skal dele erfaringer med potensielle konkurrenter. Slik vi ser det er vi alle kolleger. En oppdragsgiver vil ikke velge fotograf på bakgrunn av ferdigheter i Photoshop. Vi må velge å tro at kundene er ute etter bildene!<br>
cf - Bildet er benyttet til et platecover i Japan
Bildet er benyttet til et platecover i Japan
cf
cf - Bildet er benyttet til et platecover i Japan
Bildet er benyttet til et platecover i Japan
cf

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu