Utstillingen utforsker Roy Arden's forskjellige strategier i hans arbeid fra tidlig 10980 og frem til idag. Den er organisert av Vancouver Art Gallery, og den er kuratert av Dieter Roelstraete, kurator ved Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuHKA)
Roy Arden har vært en aktiv og internasjonalt anerkjent fotograf de siste tre tiårene og har spilt en viktig rolle i utviklingen av Vancouver som et anerkjent senter for produksjon av samtidskunst ved bruk av fotografi. Ardens arbeider er inkludert i flere viktige museumssamlinger verden over, The Los Angeles County Museum of Art, Staatsgalerie i Stuttgart og The Museum of Modern Art, New York inkludert.
Ardens arbeider kan bli kategorisert i fire deler fra 1981 frem til i dag. Den første sekvens av utstillingen, Fragments, produsert fra 1981 til 1985, som blir beskrevet av artisten selv som personlig, men ikke selvbiografisk, består av en stor gruppe fargefotografier som presenterer Ardens erfaringer i form av portretter og urbane detaljer. Inspirert av litteratur av James Joyce, og forskjellige fotografer, spesielt den tyske fotografen Wols (Arden, 10), presenterer Fragments eksempler på det som blir oversett i samfunnet og gir et innblikk i Vancouvers underskog på tidlig 1980-tallet.
Etter hvert som utstillingen går over i neste periode, 1985 til 1990, presenteres hva Arden refererer til som Meta-Photography. Han trakk seg da tilbake fra den tradisjonelle rollen som fotograf, og isteden begynte han å bruke arkiverte fotografier som sin uttrykksform. I 1985 oppdaget Arden det lokale bibliotekets omfattende fotoarkiv, og dedikerte de neste årene av sitt arbeid til Vancouvers lokale historie. Både Rapture og Abjection viser artistens oppbrudd med romantisk modernisme, og nærmer seg mer den teoretiske innfallsvinkel brukt av Walter Benjamin og George Bataille. (Ferguson 73)
I begynnelsen av 1990-tallet, beskriver Arden en kløe for å lage fotografier igjen. Den kommende perioden, kalt The Landscape of Economy befinner seg meget langt fra den bohemiske romantikken i Fragments. Arbeidet fokuserer nå på byens infrastruktur, særlig den industrielle sonen som skiller byen fra omliggende områder. Søppelfyllinger, nybygging og jernbanen er alle brukt som eksempler på hva Arden kaller et forsøk på å registrere den transformative siden av modernisme. (Tousley, 57)
Det nyeste verket presentert i utstillingen The World as Will and Representation, er et internettbasert arbeid hvor Arden deler sitt personlige bildearkiv bestående av mer enn 28.000 fotografier, hovedsaklig funnet på Internett. Dette verket blir presentert i et slideshow. Arden forklarer at han som ung savnet en tradisjon for kunst, som ifølge artisten ikke var tilstede i Vancouver på 1960- og 1970-tallet, noe som resulterte i hans egen interesse for å samle på bilder.
Etter hvert som man jobber seg igjennom utstillingen, gir den inntrykk av å være et enestående arbeid i sin helhet, et enormt arkiv av hva Roy Arden har funnet verdifullt nok til å samle på. Hans begeistring for- og evne til se det oversette, stiller spørsmål om historien påståtte objektivitet. Arbeidet viser artistens personlige inntrykk av modernismen, relasjoner og friksjoner mellom menneskelige og naturlige krefter, og hvordan arkivering som metode fremdeles kan fremstille historien selektivt. Roy Ardens innsikt er opplysende, og kommer godt frem i artistens første retrospektive utstilling i hjembyen.
Utstillingens katalog, publisert av Vancouver Art Gallery og Douglas & McIntyre, inneholder en fin presentasjon av artistens arbeid frem til i dag, samt tekster av Dieter Roelstraete, Russell Ferguson, Peter Culley, Shepard Steiner, Jeff Wall, Peter Galassi, Ian Wallace og Thomas Weski. Katalogen er tilgjengelig gjennom galleriet.
http://www.vanartgallery.bc.ca/
Kilder:
Arden Roy. Notes on Fragments Fragments. Presentation House Gallery, 2002
Ferguson Russel. From Fragments Roy Arden Against the Day. Vancouver Art
Gallery and Douglas & McIntyre, 2007
Tousley Nancy. Roy Arden - photographer Canadian Art. Summer 2002: 19,2.
Roy Arden har vært en aktiv og internasjonalt anerkjent fotograf de siste tre tiårene og har spilt en viktig rolle i utviklingen av Vancouver som et anerkjent senter for produksjon av samtidskunst ved bruk av fotografi. Ardens arbeider er inkludert i flere viktige museumssamlinger verden over, The Los Angeles County Museum of Art, Staatsgalerie i Stuttgart og The Museum of Modern Art, New York inkludert.
Ardens arbeider kan bli kategorisert i fire deler fra 1981 frem til i dag. Den første sekvens av utstillingen, Fragments, produsert fra 1981 til 1985, som blir beskrevet av artisten selv som personlig, men ikke selvbiografisk, består av en stor gruppe fargefotografier som presenterer Ardens erfaringer i form av portretter og urbane detaljer. Inspirert av litteratur av James Joyce, og forskjellige fotografer, spesielt den tyske fotografen Wols (Arden, 10), presenterer Fragments eksempler på det som blir oversett i samfunnet og gir et innblikk i Vancouvers underskog på tidlig 1980-tallet.
Etter hvert som utstillingen går over i neste periode, 1985 til 1990, presenteres hva Arden refererer til som Meta-Photography. Han trakk seg da tilbake fra den tradisjonelle rollen som fotograf, og isteden begynte han å bruke arkiverte fotografier som sin uttrykksform. I 1985 oppdaget Arden det lokale bibliotekets omfattende fotoarkiv, og dedikerte de neste årene av sitt arbeid til Vancouvers lokale historie. Både Rapture og Abjection viser artistens oppbrudd med romantisk modernisme, og nærmer seg mer den teoretiske innfallsvinkel brukt av Walter Benjamin og George Bataille. (Ferguson 73)
I begynnelsen av 1990-tallet, beskriver Arden en kløe for å lage fotografier igjen. Den kommende perioden, kalt The Landscape of Economy befinner seg meget langt fra den bohemiske romantikken i Fragments. Arbeidet fokuserer nå på byens infrastruktur, særlig den industrielle sonen som skiller byen fra omliggende områder. Søppelfyllinger, nybygging og jernbanen er alle brukt som eksempler på hva Arden kaller et forsøk på å registrere den transformative siden av modernisme. (Tousley, 57)
Det nyeste verket presentert i utstillingen The World as Will and Representation, er et internettbasert arbeid hvor Arden deler sitt personlige bildearkiv bestående av mer enn 28.000 fotografier, hovedsaklig funnet på Internett. Dette verket blir presentert i et slideshow. Arden forklarer at han som ung savnet en tradisjon for kunst, som ifølge artisten ikke var tilstede i Vancouver på 1960- og 1970-tallet, noe som resulterte i hans egen interesse for å samle på bilder.
Etter hvert som man jobber seg igjennom utstillingen, gir den inntrykk av å være et enestående arbeid i sin helhet, et enormt arkiv av hva Roy Arden har funnet verdifullt nok til å samle på. Hans begeistring for- og evne til se det oversette, stiller spørsmål om historien påståtte objektivitet. Arbeidet viser artistens personlige inntrykk av modernismen, relasjoner og friksjoner mellom menneskelige og naturlige krefter, og hvordan arkivering som metode fremdeles kan fremstille historien selektivt. Roy Ardens innsikt er opplysende, og kommer godt frem i artistens første retrospektive utstilling i hjembyen.
Utstillingens katalog, publisert av Vancouver Art Gallery og Douglas & McIntyre, inneholder en fin presentasjon av artistens arbeid frem til i dag, samt tekster av Dieter Roelstraete, Russell Ferguson, Peter Culley, Shepard Steiner, Jeff Wall, Peter Galassi, Ian Wallace og Thomas Weski. Katalogen er tilgjengelig gjennom galleriet.
http://www.vanartgallery.bc.ca/
Kilder:
Arden Roy. Notes on Fragments Fragments. Presentation House Gallery, 2002
Ferguson Russel. From Fragments Roy Arden Against the Day. Vancouver Art
Gallery and Douglas & McIntyre, 2007
Tousley Nancy. Roy Arden - photographer Canadian Art. Summer 2002: 19,2.
Development, 1993, chromogenic print
Roy Arden
Collection of Family Von Brauckmann
Discarded Chairs (#1), Geneva, 1981-1985, Cibachrome print
Roy Arden
Courtesy of the artist and Monte Clark Gallery
Kevin Hatt (#1), Vancouver, 1981-1985, Cibachrome print
Roy Arden
Courtesy of the artist and Monte Clark Gallery
Soil Compactor, Richmond, B.C., 1993, archival pigment print
Roy Arden
Collection of the Vancouver Art Gallery, purchased with the Vancouver Art Gallery Acquisition Fund