(Denne artikkelen ble første gang publisert i desember 2009).
Det er ikke aldeles problemfritt å være fotograf i mørketiden. Det vil si: I den virkelige mørketiden nord for Polarsirkelen. Men det kan være både utfordrende og spennende. Har du ørlite flaks med været og gjør det meste noenlunde rett, så er sjansene store for bilder med høy imponatoreffekt. Og det enten vi snakker om lyset i sør, i nord eller rett opp.
Lang natt
Du må ikke høre på de som sier at det i Nord-Norge om vinteren er mørkt som i en svart sekk hele døgnet. På den annen side er det ikke så forferdelig langt unna sannheten.
I Narvik, som ikke ligger så alt for mange kilometrene nord for Polarsirkelen, riktignok med fjell både i sør og i øst, vil lyset kl 1200 på den aller mørkeste dagen i året, en lettoverskyet dag, tilsvare om lag ISO 400, 1/8 sek og f3,5. For oss fotografer er dette en relativt presis beskrivelse.
Ha så i mente at natta kommer snikende tidlig på ettermiddagen og er ufortrødent tilstedeværende til sånn godt utpå formiddagen neste dag. Det kommer selvsagt litt an på hvor i landsdelen du befinner deg. Jo lengre nord, jo mørkere.
To måneder
På Nordkapp varer mørketiden (det vil si den tiden sola er under horisonten) fra 20.11 til
22.01. Nå snakker vi om datoer, ikke klokkeslett. I Vardø er korrekte datoer 23.11 - 19.01. I Tromsø forsvinner sola under horisonten 27.11 og titter over horisonten 15.01, mens Svolvær-sola dukker ned i havet 07.12 og er borte til 05.01.
I en lang parentes må bemerkes at disse datoene nok kan være mer villedende enn veiledende. Lyset fra sola bøyes nemlig på grunn av at vi på denne planeten er velsignet med atmosfære. Det fører til at et relativt romslig område også nord for Polarsirkelen har mulighet for sol hele året. På den annen side er deler av dette landet like velsignet med høye fjell. Og ligger disse i sør, stenger dette selvsagt for sola.
Det betyr eksempelvis at folk på Røst (godt nord for Polarsirkelen) kan se sola hele året på grunn av fri horisont mot sør, mens man i Bodø, som ligger like langt nord, ikke ser sola på en hel måned på grunn av fjell i sør.
Mot sør
Det er sola, eller mer korrekt, fraværet av sol, som lager mørketidslyset midt på dagen
I klarvær kommer lyset om morgenen saaaakte som en rødoransje stripe på sørøsthimmelen. Skal du fange morgenlyset bør du komme deg ut mens det ennå er noenlunde mørkt. Men du har relativt god tid på deg når du er på plass og har rigget deg til. Mens du for eksempel rundt Ekvator bare har noen få sekunder på å fange lyset i overgangen fra dag til natt, har du timer på deg når sola går i så slakk bane som her.
Midt på dagen kan lyset være flatt og blått. Slik er det en times tid eller så. Og så merker du at sola et sted der nede langt under horisonten starter sin saaaakte ferd ned mot natt igjen. I horisonten farges sørvesthimmelen oransje, mens himmelen ovenfor tones i rød, fiolett, dypfiolett og enda mer dypfiolett før alt blir kullsvart. Og nok en gang har du faktisk timer på deg til å få tatt Bildene (de med stor B).
Skal du i tillegg balansere himmel-lyset med lyset fra hus, biler, en bygd eller en by, så kan du enten bruke avtonet gråfilter, eller du må vente tålmodig til himmelen og de kunstige lysene er i balanse. RAW og PS gjør også underverker.
Mot nord
Du må heller ikke glemme å snu deg nordover. På denne tiden av året kan lyset mot nord være minst like himmelsk blålig, som sørhimmelen er fantastisk rødlig. En snøkledt fjelltopp som fanger de siste restene av lyset fra sør, midt i et iskaldt blått vinterlandskap som ligger i skygge, kan være så trolsk og oversanselig at sarte sjeler kan få religiøse anfektelser av mindre.
Hvis det derimot er overskyet må du belage deg på bare en brøkdel av lyset, og et landskap dekket i blågrått. Kjedelige saker, vil noen si. Men ikke alle. Mange vil kalle det perfekt sort-hvitt-vær.
Rett opp
Nordlyset er slett ikke vanskelig å fotografere. Stativ, vidvinkel og passe lange lukkertider er standardoppskriften. Googler du, finner du masser av bilder, videoer og tips om nordlysfotografering.
Du vil også kunne finne prognoser for når du kan påregne å se Nordlyset. Sjekk eller spør f.eks. på bloggen til Knut Jørgen Røed Ødegaard (lenke nedenfor).
Nordlyset dukker normalt opp ved 22-tiden. På sitt mest intense kan Nordlyset være akkurat så skremmende og vilt som folk i gamle dager ville ha det til.
Godt utstyr
Det sier seg selv at stativ og snorutløser eller fjernutløser er et must. Jo lyssterkere objektiv du har, jo bedre, men det kommer selvsagt an på hvilke bilder du ønsker å ta. Det er også en fordel å ha en størst mulig bildebrikke, og en prosessor som takler støy, både fra mørke, ensfargede flater og fra høye ISO-verdier. Det er eksempelvis en hel verden av forskjell i hvordan spesielt mørke, nokså ensfargede himler takles av mitt gamle Nikon D70 og hvor bra det kan bli på Nikon D300en.
Nå er det alltid et spørsmål om hvilke krav man har, så ingen må droppe mørketidsfotografering, selv om man opererer med et kompaktkamera.
Men du må du ha et kamera som tåler overgangen fra et fuktig og varmt innemiljø til et knusktørt og iskaldt utemiljø. Ut og inn. Flere ganger om dagen. En ekstra batteripakke er nødvendig, og den oppbevarer du selvsagt lengst inn mot kroppen.
RAW
Fotograferer du i RAW-format har du kontroll både over farger og eksponeringer. Med RAW har du også muligheten til å finjustere fargetemperaturen for å få lyset så blått som det skal være. Setter du fargetemperaturen på Auto kan en del kameraer da forsøke å pynte på fargene etter eget forgodtbefinnende. Husk også på at en del lysmålere har tendenser til å undervurdere rødt, så pass på ikke å brenne ut sørlyset.
Klær
En kald fotograf er en elendig fotograf. Skinnlue eller tilsvarende på toppen er et must. Like viktig er varmt skotøy. En varmedress er ikke å forakte, og ha med deg et sett varme hansker og helst også solide votter. Det kan være greit å sjekke med Yr.no og i tillegg forhøre seg med de innfødte om både vær og klær. Men pass på å spørre folk som virkelig har vært ute en vinternatt. Urbaniseringen har kommet langt i deler av landsdelen.
Konklusjon:
Utstyr deg meg et godt kamera helst med noenlunde lyssterke objektiver og et solid stativ. Legg så ekstra varme klær, solid skotøy, varm lue og vinterhansker i ryggsekken. Og så hiver du deg på første fly nordover i kongeriket. Du vil neppe angre.
PS: Skynd deg. Den mørkeste dagen i året er 22. desember. Så blir det lysere og lysere. Om ikke mange månedene skinner sola døgnet rundt.
Tips
Mer om nordlys: http://blogg.nrk.no/astro/
Du kan også google på Nordlys eller Aurora Borealis.
Søk også på eksempelvis foto mørketid. Resultatene kan være litt ymse, men som vanlig vil du finne gullkorn her og der, og ikke minst gode lenker videre.
Det er ikke aldeles problemfritt å være fotograf i mørketiden. Det vil si: I den virkelige mørketiden nord for Polarsirkelen. Men det kan være både utfordrende og spennende. Har du ørlite flaks med været og gjør det meste noenlunde rett, så er sjansene store for bilder med høy imponatoreffekt. Og det enten vi snakker om lyset i sør, i nord eller rett opp.
Lang natt
Du må ikke høre på de som sier at det i Nord-Norge om vinteren er mørkt som i en svart sekk hele døgnet. På den annen side er det ikke så forferdelig langt unna sannheten.
I Narvik, som ikke ligger så alt for mange kilometrene nord for Polarsirkelen, riktignok med fjell både i sør og i øst, vil lyset kl 1200 på den aller mørkeste dagen i året, en lettoverskyet dag, tilsvare om lag ISO 400, 1/8 sek og f3,5. For oss fotografer er dette en relativt presis beskrivelse.
Ha så i mente at natta kommer snikende tidlig på ettermiddagen og er ufortrødent tilstedeværende til sånn godt utpå formiddagen neste dag. Det kommer selvsagt litt an på hvor i landsdelen du befinner deg. Jo lengre nord, jo mørkere.
To måneder
På Nordkapp varer mørketiden (det vil si den tiden sola er under horisonten) fra 20.11 til
22.01. Nå snakker vi om datoer, ikke klokkeslett. I Vardø er korrekte datoer 23.11 - 19.01. I Tromsø forsvinner sola under horisonten 27.11 og titter over horisonten 15.01, mens Svolvær-sola dukker ned i havet 07.12 og er borte til 05.01.
I en lang parentes må bemerkes at disse datoene nok kan være mer villedende enn veiledende. Lyset fra sola bøyes nemlig på grunn av at vi på denne planeten er velsignet med atmosfære. Det fører til at et relativt romslig område også nord for Polarsirkelen har mulighet for sol hele året. På den annen side er deler av dette landet like velsignet med høye fjell. Og ligger disse i sør, stenger dette selvsagt for sola.
Det betyr eksempelvis at folk på Røst (godt nord for Polarsirkelen) kan se sola hele året på grunn av fri horisont mot sør, mens man i Bodø, som ligger like langt nord, ikke ser sola på en hel måned på grunn av fjell i sør.
Mot sør
Det er sola, eller mer korrekt, fraværet av sol, som lager mørketidslyset midt på dagen
I klarvær kommer lyset om morgenen saaaakte som en rødoransje stripe på sørøsthimmelen. Skal du fange morgenlyset bør du komme deg ut mens det ennå er noenlunde mørkt. Men du har relativt god tid på deg når du er på plass og har rigget deg til. Mens du for eksempel rundt Ekvator bare har noen få sekunder på å fange lyset i overgangen fra dag til natt, har du timer på deg når sola går i så slakk bane som her.
Midt på dagen kan lyset være flatt og blått. Slik er det en times tid eller så. Og så merker du at sola et sted der nede langt under horisonten starter sin saaaakte ferd ned mot natt igjen. I horisonten farges sørvesthimmelen oransje, mens himmelen ovenfor tones i rød, fiolett, dypfiolett og enda mer dypfiolett før alt blir kullsvart. Og nok en gang har du faktisk timer på deg til å få tatt Bildene (de med stor B).
Skal du i tillegg balansere himmel-lyset med lyset fra hus, biler, en bygd eller en by, så kan du enten bruke avtonet gråfilter, eller du må vente tålmodig til himmelen og de kunstige lysene er i balanse. RAW og PS gjør også underverker.
Mot nord
Du må heller ikke glemme å snu deg nordover. På denne tiden av året kan lyset mot nord være minst like himmelsk blålig, som sørhimmelen er fantastisk rødlig. En snøkledt fjelltopp som fanger de siste restene av lyset fra sør, midt i et iskaldt blått vinterlandskap som ligger i skygge, kan være så trolsk og oversanselig at sarte sjeler kan få religiøse anfektelser av mindre.
Hvis det derimot er overskyet må du belage deg på bare en brøkdel av lyset, og et landskap dekket i blågrått. Kjedelige saker, vil noen si. Men ikke alle. Mange vil kalle det perfekt sort-hvitt-vær.
Rett opp
Nordlyset er slett ikke vanskelig å fotografere. Stativ, vidvinkel og passe lange lukkertider er standardoppskriften. Googler du, finner du masser av bilder, videoer og tips om nordlysfotografering.
Du vil også kunne finne prognoser for når du kan påregne å se Nordlyset. Sjekk eller spør f.eks. på bloggen til Knut Jørgen Røed Ødegaard (lenke nedenfor).
Nordlyset dukker normalt opp ved 22-tiden. På sitt mest intense kan Nordlyset være akkurat så skremmende og vilt som folk i gamle dager ville ha det til.
Godt utstyr
Det sier seg selv at stativ og snorutløser eller fjernutløser er et must. Jo lyssterkere objektiv du har, jo bedre, men det kommer selvsagt an på hvilke bilder du ønsker å ta. Det er også en fordel å ha en størst mulig bildebrikke, og en prosessor som takler støy, både fra mørke, ensfargede flater og fra høye ISO-verdier. Det er eksempelvis en hel verden av forskjell i hvordan spesielt mørke, nokså ensfargede himler takles av mitt gamle Nikon D70 og hvor bra det kan bli på Nikon D300en.
Nå er det alltid et spørsmål om hvilke krav man har, så ingen må droppe mørketidsfotografering, selv om man opererer med et kompaktkamera.
Men du må du ha et kamera som tåler overgangen fra et fuktig og varmt innemiljø til et knusktørt og iskaldt utemiljø. Ut og inn. Flere ganger om dagen. En ekstra batteripakke er nødvendig, og den oppbevarer du selvsagt lengst inn mot kroppen.
RAW
Fotograferer du i RAW-format har du kontroll både over farger og eksponeringer. Med RAW har du også muligheten til å finjustere fargetemperaturen for å få lyset så blått som det skal være. Setter du fargetemperaturen på Auto kan en del kameraer da forsøke å pynte på fargene etter eget forgodtbefinnende. Husk også på at en del lysmålere har tendenser til å undervurdere rødt, så pass på ikke å brenne ut sørlyset.
Klær
En kald fotograf er en elendig fotograf. Skinnlue eller tilsvarende på toppen er et must. Like viktig er varmt skotøy. En varmedress er ikke å forakte, og ha med deg et sett varme hansker og helst også solide votter. Det kan være greit å sjekke med Yr.no og i tillegg forhøre seg med de innfødte om både vær og klær. Men pass på å spørre folk som virkelig har vært ute en vinternatt. Urbaniseringen har kommet langt i deler av landsdelen.
Konklusjon:
Utstyr deg meg et godt kamera helst med noenlunde lyssterke objektiver og et solid stativ. Legg så ekstra varme klær, solid skotøy, varm lue og vinterhansker i ryggsekken. Og så hiver du deg på første fly nordover i kongeriket. Du vil neppe angre.
PS: Skynd deg. Den mørkeste dagen i året er 22. desember. Så blir det lysere og lysere. Om ikke mange månedene skinner sola døgnet rundt.
Tips
Mer om nordlys: http://blogg.nrk.no/astro/
Du kan også google på Nordlys eller Aurora Borealis.
Søk også på eksempelvis foto mørketid. Resultatene kan være litt ymse, men som vanlig vil du finne gullkorn her og der, og ikke minst gode lenker videre.
Harald Harnang
Her gjaldt det å balansere mørketidslyset med lysene fra byen og fra slalåmanlegget (med nye og svært kraftige lyskastere i øvre del). Løsningen ble en blanding av to bilder. Foto 8. 3. kl 1800. Nikon D70, ISO 250, 0,4 sek, f 8, linse 18-70 på 24 mm.
Harald Harnang
På det femte forsøke klaffet lyset på himmelen med lyset fra byen. Jeg startet ut ved 15-tiden, men først knapt tre timer senere var alt perfekt. Foto 21. 2. kl 1740. Nikon D70, ISO 250, ½ sek, f 5,6, linse 18-70 på 56 mm.
Harald Harnang
Så sent på ettermiddagen er himmelen egentlig beksvart, men med litt jobbing i Photoshop ble det antydning til liv i himmelen. Men himmelen ser ikke spesielt pen ut på nært hold. Foto 25.12 kl 1450. Nikon D300, ISO 2500, 1/6 sek, f 2,8, Eksponeringskomp 1, Auto hvitbalanse, linse 17-55 Nikon på 17 mm.
Harald Harnang
Foto 22.1 kl 1415. Nikon D70, ISO 200, 1/25 sek, f 6,3, Hvitbalanse overskyet, linse 70-300 Nikon på 220 mm.
Harald Harnang
På rødt lys går det greit å fryse bilder på 1/5 sek. Men bildet kunne trolig vært minst like bra med biler i bevegelse. Himmelen er solid preget av støy. Foto 25.1 kl 1500. Nikon D70, ISO 200, 1/5 sek, f 7,1, Hvitbalanse overskyet, linse 18-70 Nikon på 18 mm.
Harald Harnang
Dette er tatt med for å vise det trolske hvite lyset på fjellene i nord. Original 6x7 dias, skannet, ubearbeidet.
Harald Harnang
Dette var mer en test på å vise det varme innelyset mot det kalde og blå utelyset. Merk dato: Én dag etter den mørkeste dagen i året. Foto 23.12 kl 1350. Nikon D300, ISO 320, 1/5 sek, f2,8, eksponeringskomp 1/3 f, Auto hvitbalanse, linse 17-55 Nikon på 40 mm.
Mvh.
Jøran A. Kristensen