Utstillingsinfo
- Periode15.03.13 - 28.04.13
- StedGalleri Riis, Oslo
I prosjektet konfronteres betrakter med et mulig narrativ som omhandler straff, skyld, og de begrensningene som påføres individet av familiære og samfunnsmessige forventninger og ansvar. Boken er delt inn i ni kapitler, og følger en lineær progresjon som løst refererer til bevegelsen fra et opprinnelig spørsmål om skyld, og prosessen opp gjennom de tre rettsinstansene.
- Skyldfolk tvinger sammen et bredt spekter av bilder som reflekterer både det enkelte bildets motsand mot, og tilbøyelighet til, å føye seg inn som en integrert del av en større helhet. Familie forstås ikke bare som tilhørighet fundert i felles interesser eller opphav, men også som resultatet av de unike koblinger som skapes mellom ulike parter. Blikket på, og distansen til, det avfotogaferte er gjennomgående; arbeidene er overordnet saklige og tilsynelatende nøytrale i sine gjengivelser. Denne nøytraliteten, som hele tiden vipper mellom å virke avvisende eller besnærende, sjenerøs eller manipulativ, speiler i ytterste konsekvens et blikk, en holdning og et ståsted, som forsøker å underlegge seg verden uten å tilkjennegi dette motivet, forteller Andenæs til foto.no.
Tematisk har prosjektet handlet om begrensningene, både i form av ansvar og "friheter", som pålegges individet fra familie og samfunn, samt voldelige impulser som kan følge restriksjoner og tvangstrøyer.
I Enclosed Circuit er det et skille. Prosjektet er det samme, men Andenæs har tilnærmet seg materialet på en annen måte.
- Der hvor jeg tidligere hovedsaklig har jobbet ut i fra et generaliserende blikk, et middelklasseblikk om du vil, nærmer jeg meg nå i større grad måten fotografiet har blitt brukt som et ledd i utviklingen av middelklassen. Fotografiet oppsto som en del av den vitenskapelige revolusjonen som fant sted i løpet av 1800-tallet, og er uløselig knyttet opp mot utviklingen av en generell middelklasse, samtidig som det har hatt en sterk innvirkning på middelklassens identitet og tankesett. Der hvor jeg tidligere har jobbet spesifikt med bilder som skaper en form for gjenkjennelse hos betrakteren, og hvor de i sin tur virker å bli "sett" av bildet, rettes nå fokuset mer mot fotografiet som en ugjennomtrengelig flate. Et omringet kretsløp (enclosed circuit) antyder jo at man kun kan bevege seg rundt tingen, men aldri få se hva som skjuler seg under overflaten.
Tidligere har Andenæs kun jobbet med enkeltstående bilder, hvor mening eller et narrativ skapes av betrakteren. I Enclosed circuit jobber han med serielle arbeider.
- En seriell tilnærming handler hovedsaklig om å forsøke å ordne verden, og å systematisere denne for å ha et holdepunkt. I det ligger det en form for vold. Når jeg tidligere har jobbet med vold har det alltid vært noe manipulativt over det; betrakteren har blitt møtt av spekulative bilder av objekter som kan være våpen om man har slike voldelige impulser eller tilbøyeligheter. Her er det ingen tvil om våpnenes status, og volden blir da eksplisitt, og mer som en formaning.
Morten Andenæs er utdannet ved School of Visual Arts i New York. Siden uteksaminering i 2002 har han bodd og jobbet i Norge.
- Jeg har holdt på med fotografi siden jeg som femtenåring tok faget som valgfag på ungdomsskolen, og siden den gang har det bare blitt til en vei for meg. Etter fem år i New York som student reiste jeg hjem og surret rundt en del år før jeg kom i kontakt med Tom Sandberg og jobbet for han et år. Det er vel ikke å fornekte at hans kunstnerskap har hatt en stor effekt på meg, men samtidig har jeg alltid befunnet meg et sted midt mellom de som ser på seg selv som renskårne kunst-fotografer, og de som kun jobber med fotografiet som et ledd i en større konseptuel tilnærming til mediet.
Utstillingen åpner torsdag 14. april med vernissage fra 19-21, og henger til og med 28. april på Galleri Riis i Oslo.
Morten Andenæs
we live in the house across the street, 2013. Gicleé print 40 x 60 cm
Morten Andenæs
generic view; grey curtains / orange curtains, 2013. Gicleé print 50 x 75,6 cm
Morten Andenæs
Aurora; in anticipation of pain, on a scale from 1 to 10. National Institute of Occupational Health, 2013. Gicleé print 125 x 181,6 cm
Morten Andenæs
picture this. figure study #24 from the series FUCK. 2013. Gicleé print 52 x 79 cm
Utdatert?