Tidligere i år fikk Morten Rustad stor oppmerksomhet rundt en fet timelapse-video som viste Norge i all sin (nasjonalromantiske) prakt. Videoen (som du kan se nederst i denne artikkelen) var resultatet av en 15.000 kilometer lang road trip og titusener av eksponeringer. Rustad besøkte alle Norges fylker. I videoen demonstrerer han hvor godt han behersker håndverket. Rustad deler også gladelig av sin kunnskap. I videoen nedenfor gir han gode tips om hvordan man kan redigere timelapse i Photoshop.
Morten Rustad er en 21 år gammel videograf fra Fredrikstad. For tiden bor han i Colchester i England hvor han studerer Business Management ved University of Essex. Etter at timelapse-videoen nedenfor tok helt av, tok vi en prat med han. På email.
Kan du fortelle litt om din bakgrunn som fotograf?
- Jeg er 100% selvlært. Jeg har laget filmer så lenge jeg kan huske. Kjøpte mitt første kamera for 6 år siden, og siden har det eskalert.
Hvordan vil du beskrive deg selv som fotograf?
- Jeg er nok mer en videograf enn en fotograf, men med timelapse så er det en krysning mellom begge. Innen fotografiet er det nok landskapsfotografi som står meg nærmest. Jeg prøver alltid å finne det optimale lyset, og har god tålmodighet. Mange av stedene i filmen nedenfor dro jeg tilbake til flere ganger for å få de riktige forholdene, selv om det var timesvis å gå.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen til 'Norway - A time-lapse adventure"?
- Jeg fikk ideen nesten et år før jeg startet reisen, og gjorde mye research. Jeg brukte mye tid på norgeskart.no og Google Earth for å finne høydekurver og solas bane på de forskjellig stedene. Men like mange av stedene i videoen er fra ukjente plasser som dukket opp langs veien.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobbet med prosjektet?
- Det var et konstant jag etter de rette forholdene. Jeg kjørte mye etter hvor værforholdene skulle være bra. Det var lite søvn, ettersom man gjerne satt oppe hele natten for å vente til bildene ble bra nok. Jeg sov i bil og telt, spiste mat tilberedt på primus og drasset alt utstyret rundt i fjellheimen.
Har du en god historie fra dette prosjektet?
- Det mest spesielle var nok da jeg krysset grensen inn i Russland. Jeg hadde booket en bussbillett et par dager i forveien, men det som skulle være en buss viste seg å være en litt større persjonbil fylt med russere. Det var en lang og trang 5-timers tur inn til Murmansk med forbikjøringer du kun ser i skrekkeksempler på nettavisene. Men de russiske medpassasjerene viste seg å være veldig hyggelige, og det var et interessant opphold i øst.
Hvilket utstyr har du brukt til prosjektet?
- Jeg har nok ikke det dyreste kamerautstyret sammenlignet med mange andre som driver med det samme. Jeg skyter på et eldre 7D og en 70D, og hovedsaklig et Tokina 11-16mm f/2.8 som har delvis falt fra hverandre. Har også et Canon 17-40 f/4L og 50mm 1.8. Jeg bruker en Syrp Genie motor til bevegelsene på en Syrp Magic Carpet-skinne. Har også en lengre hjemmelaget skinne og en hjemmelaget rotasjonsarm.
Hvordan var etterarbeidet med dette prosjektet?
- Etterarbeidet var ganske så tidkrevende. Det blir mange store filer, og man må sjonglere mellom flere harddisker for å få organisert alt. Det meste av arbeidet ble gjort i Lightroom og Premiere.
Hva annet jobber du med som fotograf?
- Jeg gjør en del oppdrag i England, der jeg studerer, men det er for det meste video. Jeg liker å filme mennesker, og jeg tror mine neste prosjekter blir mer basert rundt det. Forrige skoleår jobbet jeg med foto, video og sosiale medier på universitet. Det var veldig interessant og lærerikt!
Du studerer for tiden noe helt annet enn fotografi. Ser du for deg en fremtid som fotograf?
- Det er i hvert fall det jeg liker best å gjøre. Det er en tøff bransje, men forhåpentligvis kan jeg bruke noe av det jeg har lært gjennom utdanningen til å lykkes.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det må nok være kultur og natur. Jeg er veldig glad i å reise, og hvordan kulturen og naturen er på de forskjellige stedene, og hvordan de henger sammen, er noe som jeg finner veldig interessant.
Hvilke tips har du til andre som vil gi seg i kast med timelapse?
- Kjøp en billig intervallkontroll på internett og sett i gang. Ikke bruk mye penger på å kjøpe deg et dyrt fullformatkamera, bruk heller pengene på å komme deg til de beste stedene. Man lærer av å prøve seg frem. Denne typen timelapse handler like mye om å lese naturen som å kontrollere kameraet, så det er viktig å lære seg å kjenne kamera og det du skal fotografere gjennom prøving og feiling.
Sjekk ut Behind the Scenes for mer info om road trip'en og opptakene
Morten Rustad er en 21 år gammel videograf fra Fredrikstad. For tiden bor han i Colchester i England hvor han studerer Business Management ved University of Essex. Etter at timelapse-videoen nedenfor tok helt av, tok vi en prat med han. På email.
Kan du fortelle litt om din bakgrunn som fotograf?
- Jeg er 100% selvlært. Jeg har laget filmer så lenge jeg kan huske. Kjøpte mitt første kamera for 6 år siden, og siden har det eskalert.
Hvordan vil du beskrive deg selv som fotograf?
- Jeg er nok mer en videograf enn en fotograf, men med timelapse så er det en krysning mellom begge. Innen fotografiet er det nok landskapsfotografi som står meg nærmest. Jeg prøver alltid å finne det optimale lyset, og har god tålmodighet. Mange av stedene i filmen nedenfor dro jeg tilbake til flere ganger for å få de riktige forholdene, selv om det var timesvis å gå.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen til 'Norway - A time-lapse adventure"?
- Jeg fikk ideen nesten et år før jeg startet reisen, og gjorde mye research. Jeg brukte mye tid på norgeskart.no og Google Earth for å finne høydekurver og solas bane på de forskjellig stedene. Men like mange av stedene i videoen er fra ukjente plasser som dukket opp langs veien.
Kan du fortelle litt om hvordan du jobbet med prosjektet?
- Det var et konstant jag etter de rette forholdene. Jeg kjørte mye etter hvor værforholdene skulle være bra. Det var lite søvn, ettersom man gjerne satt oppe hele natten for å vente til bildene ble bra nok. Jeg sov i bil og telt, spiste mat tilberedt på primus og drasset alt utstyret rundt i fjellheimen.
Har du en god historie fra dette prosjektet?
- Det mest spesielle var nok da jeg krysset grensen inn i Russland. Jeg hadde booket en bussbillett et par dager i forveien, men det som skulle være en buss viste seg å være en litt større persjonbil fylt med russere. Det var en lang og trang 5-timers tur inn til Murmansk med forbikjøringer du kun ser i skrekkeksempler på nettavisene. Men de russiske medpassasjerene viste seg å være veldig hyggelige, og det var et interessant opphold i øst.
Hvilket utstyr har du brukt til prosjektet?
- Jeg har nok ikke det dyreste kamerautstyret sammenlignet med mange andre som driver med det samme. Jeg skyter på et eldre 7D og en 70D, og hovedsaklig et Tokina 11-16mm f/2.8 som har delvis falt fra hverandre. Har også et Canon 17-40 f/4L og 50mm 1.8. Jeg bruker en Syrp Genie motor til bevegelsene på en Syrp Magic Carpet-skinne. Har også en lengre hjemmelaget skinne og en hjemmelaget rotasjonsarm.
Hvordan var etterarbeidet med dette prosjektet?
- Etterarbeidet var ganske så tidkrevende. Det blir mange store filer, og man må sjonglere mellom flere harddisker for å få organisert alt. Det meste av arbeidet ble gjort i Lightroom og Premiere.
Hva annet jobber du med som fotograf?
- Jeg gjør en del oppdrag i England, der jeg studerer, men det er for det meste video. Jeg liker å filme mennesker, og jeg tror mine neste prosjekter blir mer basert rundt det. Forrige skoleår jobbet jeg med foto, video og sosiale medier på universitet. Det var veldig interessant og lærerikt!
Du studerer for tiden noe helt annet enn fotografi. Ser du for deg en fremtid som fotograf?
- Det er i hvert fall det jeg liker best å gjøre. Det er en tøff bransje, men forhåpentligvis kan jeg bruke noe av det jeg har lært gjennom utdanningen til å lykkes.
Hva inspirerer deg som fotograf?
- Det må nok være kultur og natur. Jeg er veldig glad i å reise, og hvordan kulturen og naturen er på de forskjellige stedene, og hvordan de henger sammen, er noe som jeg finner veldig interessant.
Hvilke tips har du til andre som vil gi seg i kast med timelapse?
- Kjøp en billig intervallkontroll på internett og sett i gang. Ikke bruk mye penger på å kjøpe deg et dyrt fullformatkamera, bruk heller pengene på å komme deg til de beste stedene. Man lærer av å prøve seg frem. Denne typen timelapse handler like mye om å lese naturen som å kontrollere kameraet, så det er viktig å lære seg å kjenne kamera og det du skal fotografere gjennom prøving og feiling.
Sjekk ut Behind the Scenes for mer info om road trip'en og opptakene
Morten Rustad