Det mest allsidige zoomobjektivet for 24x36mm
Vi siterer Nikons egen omtale av det nye objektivet:
"Nikon oppdaterer den profesjonelle serien av raske zoomobjektiver med det splitter nye AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR. Som resultat av en fullstendig oppgradering har det overlegent mest brukte profesjonelle zoomobjektivet i NIKKOR-serien nå blitt raskere, kraftigere og stødigere enn noensinne. Nikon har blåst nytt liv i det anerkjente objektivet med den imponerende bildestabilisatoren (VR). Videre har objektivet fått en helt ny optisk konstruksjon og en enda mer robust oppbygging."
Jon Aasen, produktspesialist i Nikon Norge, sier at objektivet er selve grunnfjellet for en profesjonell fotograf.
- Nikon har svart på tilbakemeldinger fra profesjonelle fotografer, og har forbedret bokstavelig talt alle aspekter fra kvalitet til konstruksjonsstyrke og hastighet, samt lagt inn mer stabilitet med VR. Det nye objektivet AF-S NIKKOR 24-70 mm f/2.8E ED VR er en verdig etterfølger til det legendariske 24-70mm f/2.8G, sier Aasen.
Flere detaljer
Som det første av alle NIKKOR-objektiver omfatter den nye optiske utformingen et asfærisk ED-glasselement. Dette nye elementet er utviklet til å overvinne kromatisk aberrasjon og avvik, og reduserer tap av lys mens det gir uovertruffen oppløsning mot kantene. Det nye VR-systemet gir minimal kamerabevegelse slik at man kan ta bilder med lukkertider opptil fire trinn lengre.
- AF er også forbedret takket være Nikons eksklusive autofokusmotor (SWM) som er opptil 1,5 ganger raskere enn den som brukes i 24-70mm f/2.8G. Den nye elektromagnetiske blenderen gir konsistente og nøyaktigere eksponeringer under raske serieopptak, og utgjør mindre risiko for tilfeldige skader som kan knyttes til mekaniske hendler, forteller Aasen.
I pressemeldingen skriver Nikon at objektivet er konstruert til å tåle daglig tøft profesjonelt bruk.
- Samtidig som den optiske utformingen er kompleks med 20 elementer i 16 grupper og nano crystal coating antirefleksbelegg, har Nikon forsterket konstruksjonen av objektivet for å skape et enda mer robust produkt. Solblenderen som følger med er en liten, men viktig forbedring. Nikon har plassert utløserlåsen i en forsenkning for å hindre at den fjernes utilsiktet. Objektivet er selvsagt godt værbeskyttet. Et fluorbelegg som er påført de fremre og bakre elementene på objektivet avviser effektivt vann, støv og smuss uten at det går utover billedkvaliteten. Belegget gjør det også enklere å rengjøre glasset uten å skade overflaten.
Våre betraktninger rundt nylanseringen
For systemkameraer har objektiver med 24-70mm lenge vært "standardobjektiver" med et allsidig brennviddeomfang og stor bruksverdi, dette gjelder særlig utgavene som er god originaloptikk og med maksblender 2.8. Ettersom digitale systemkameraer av speilreflekstypen i økende grad produseres med brikkestørrelse 24x36 millimeter, har 24-70-zoomobjektivet om mulig blitt enda mer aktuelt. Med 24x36 millimeter har fotografen tilgang til bildevinkler fra kraftig vidvinkel til kort tele i et og samme objektiv. Lenge var det slik at zoomobjektiver ga lavere optisk kvalitet enn fastoptikk, og fortsatt gir nok meget gode fastobjektiver mest for pengene fordi de virkelig gode zoomobjektivene alltid vil bli dyre når kvaliteten og bruksegenskapene skal bli førsteklasses.
Hva vi merker oss først og fremst, er at Nikon har introdusert Vibration Reduction (VR) i dette objektivet. Det er nytt, siden Nikons meget gode 24-70mm F2.8 G AF-S ED ikke har bildestabilisering. Det har vært en del diskusjon blant fotografer om hvorvidt bildestabiliseringsmekanismer gjør et objektiv mindre motstandsdyktig overfor støt og slag. Når det dreier seg om et produkt i den kvalitets- og prisklassen vi her snakker om, mener vi at vi trygt kan si at slike betenkeligheter farefritt kan legges til side. Nikons ovenfornevnte modell uten bildestabilisering koster i skrivende stund rundt 15 000 kroner inkl. moms, mens Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR har en veiledende pris på 24.590,-. De som er interesserte i et objektiv i denne klassen stiller høye krav, og det er bare mulig å selge til disse målgruppene dersom produktet leverer en kvalitet som står i forhold til prisen - både optisk og mekanisk.
Objektivet markedsføres som en del av en "profesjonell" serie, men objektivet passer generelt for brukere som vil ha det beste og er villige til å betale hva det koster. Robusthet og førsteklasses optisk ytelse er noe som enhver fotograf har bruk for, hvis fotoaktiviteten betyr mye. Dersom man synes at det nye objektivet med bildestabilisering faller vel dyrt, finnes fortsatt 24-70mm F2.8 G AF-S ED som neppe er blitt dårligere etter introduksjonen av modellen med bildestabilisering. Skal en ha det ypperste, er det nok det nyeste som gjelder.
Vi siterer Nikons egen omtale av det nye objektivet:
"Nikon oppdaterer den profesjonelle serien av raske zoomobjektiver med det splitter nye AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR. Som resultat av en fullstendig oppgradering har det overlegent mest brukte profesjonelle zoomobjektivet i NIKKOR-serien nå blitt raskere, kraftigere og stødigere enn noensinne. Nikon har blåst nytt liv i det anerkjente objektivet med den imponerende bildestabilisatoren (VR). Videre har objektivet fått en helt ny optisk konstruksjon og en enda mer robust oppbygging."
Jon Aasen, produktspesialist i Nikon Norge, sier at objektivet er selve grunnfjellet for en profesjonell fotograf.
- Nikon har svart på tilbakemeldinger fra profesjonelle fotografer, og har forbedret bokstavelig talt alle aspekter fra kvalitet til konstruksjonsstyrke og hastighet, samt lagt inn mer stabilitet med VR. Det nye objektivet AF-S NIKKOR 24-70 mm f/2.8E ED VR er en verdig etterfølger til det legendariske 24-70mm f/2.8G, sier Aasen.
Flere detaljer
Som det første av alle NIKKOR-objektiver omfatter den nye optiske utformingen et asfærisk ED-glasselement. Dette nye elementet er utviklet til å overvinne kromatisk aberrasjon og avvik, og reduserer tap av lys mens det gir uovertruffen oppløsning mot kantene. Det nye VR-systemet gir minimal kamerabevegelse slik at man kan ta bilder med lukkertider opptil fire trinn lengre.
- AF er også forbedret takket være Nikons eksklusive autofokusmotor (SWM) som er opptil 1,5 ganger raskere enn den som brukes i 24-70mm f/2.8G. Den nye elektromagnetiske blenderen gir konsistente og nøyaktigere eksponeringer under raske serieopptak, og utgjør mindre risiko for tilfeldige skader som kan knyttes til mekaniske hendler, forteller Aasen.
I pressemeldingen skriver Nikon at objektivet er konstruert til å tåle daglig tøft profesjonelt bruk.
- Samtidig som den optiske utformingen er kompleks med 20 elementer i 16 grupper og nano crystal coating antirefleksbelegg, har Nikon forsterket konstruksjonen av objektivet for å skape et enda mer robust produkt. Solblenderen som følger med er en liten, men viktig forbedring. Nikon har plassert utløserlåsen i en forsenkning for å hindre at den fjernes utilsiktet. Objektivet er selvsagt godt værbeskyttet. Et fluorbelegg som er påført de fremre og bakre elementene på objektivet avviser effektivt vann, støv og smuss uten at det går utover billedkvaliteten. Belegget gjør det også enklere å rengjøre glasset uten å skade overflaten.
Våre betraktninger rundt nylanseringen
For systemkameraer har objektiver med 24-70mm lenge vært "standardobjektiver" med et allsidig brennviddeomfang og stor bruksverdi, dette gjelder særlig utgavene som er god originaloptikk og med maksblender 2.8. Ettersom digitale systemkameraer av speilreflekstypen i økende grad produseres med brikkestørrelse 24x36 millimeter, har 24-70-zoomobjektivet om mulig blitt enda mer aktuelt. Med 24x36 millimeter har fotografen tilgang til bildevinkler fra kraftig vidvinkel til kort tele i et og samme objektiv. Lenge var det slik at zoomobjektiver ga lavere optisk kvalitet enn fastoptikk, og fortsatt gir nok meget gode fastobjektiver mest for pengene fordi de virkelig gode zoomobjektivene alltid vil bli dyre når kvaliteten og bruksegenskapene skal bli førsteklasses.
Hva vi merker oss først og fremst, er at Nikon har introdusert Vibration Reduction (VR) i dette objektivet. Det er nytt, siden Nikons meget gode 24-70mm F2.8 G AF-S ED ikke har bildestabilisering. Det har vært en del diskusjon blant fotografer om hvorvidt bildestabiliseringsmekanismer gjør et objektiv mindre motstandsdyktig overfor støt og slag. Når det dreier seg om et produkt i den kvalitets- og prisklassen vi her snakker om, mener vi at vi trygt kan si at slike betenkeligheter farefritt kan legges til side. Nikons ovenfornevnte modell uten bildestabilisering koster i skrivende stund rundt 15 000 kroner inkl. moms, mens Nikkor 24-70mm f/2.8E ED VR har en veiledende pris på 24.590,-. De som er interesserte i et objektiv i denne klassen stiller høye krav, og det er bare mulig å selge til disse målgruppene dersom produktet leverer en kvalitet som står i forhold til prisen - både optisk og mekanisk.
Objektivet markedsføres som en del av en "profesjonell" serie, men objektivet passer generelt for brukere som vil ha det beste og er villige til å betale hva det koster. Robusthet og førsteklasses optisk ytelse er noe som enhver fotograf har bruk for, hvis fotoaktiviteten betyr mye. Dersom man synes at det nye objektivet med bildestabilisering faller vel dyrt, finnes fortsatt 24-70mm F2.8 G AF-S ED som neppe er blitt dårligere etter introduksjonen av modellen med bildestabilisering. Skal en ha det ypperste, er det nok det nyeste som gjelder.
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR fra siden
Nikon