Bør du ta bilder med raw eller JPEG?

Raw er en fellesbetegnelse for filformater som kan benyttes ved digital fotografering. Denne typen filer kommer direkte fra kamera, ubehandlet, altså en slags «digitale negativer». Spørsmålet er om du bør velge raw eller JPEG når du tar bilder?

Denne artikkelen er skrevet av Arsæll Benediktsson. Sjekk ut Dataporten.net for flere saker.

Hver kameraprodusent har sitt egen Raw-format, for eksempel Canon-kameraer tar bilder på .cr2-formatet, mens Nikon bruker .nef. I speilreflekskameraer kan du som regel velge JPEG eller Raw, eller begge deler, men hva bør du egentlig satse på?

En råfil åpnes i Camera Raw
En råfil åpnes i Camera Raw
Frank Hesjedal


Hva bør du velge?
Bør du velge raw eller JPEG? Dette er det klassiske spørsmålet mange fotointeresserte sliter med. Er du en «vanlig» bruker som ikke er opptatt av etterbehandling av bildene, bør du velge JPEG. Er du opptatt av å få bildene dine fortest mulig fra kameraet til visning på PC eller et annet sted, bør du også velge JPEG. Du bør også velge JPEG dersom du har begrenset med lagringsplass for bildene dine – bilder på raw-format tar mye større plass, gjerne syv ganger større.

Hvis du derimot er over gjennomsnittet interessert i foto og ønsker å få best mulig kontroll over etterbehandling, da bør du absolutt satse på raw. Du kan si at raw er et arbeidsformat (for redigering), mens JPEG er mer praktisk (for eksempel for deling).

JPEG-bilder er forhåndsbehandlet av kamera
JPEG-bildene som kommer fra kamera, er blitt forhåndsredigert, slik kamera «tror» er best for bildene, mens raw-filene er uendret, og har rikere fargetone. Du taper med andre ord mye informasjon, hvis du bruker JPEG-formatet. Med raw-filer er det du som bestemmer redigering av bildene.

Les også: Gratis og brukervennlig bildeprogram med raw-støtte

Et godt eksempel på forskjellen mellom JPEG og raw er en mulighet til å fikse en utbrent himmel, det vil si en hvit himmel uten forskjell mellom hvite skyer og blå himmel. Hvis du tar bildet i raw-format, vil du sannsynligvis ha muligheten til å korrigere dette, fordi raw-formatet har mer informasjon om nyanser i bildet.

Ulempen med raw er at bildefilene tar mye større plass – et JPEG-bilde kan ha en størrelse på rundt 3 MB, mens et bilde i raw har en størrelse på rundt 20 MB, altså tar 7 ganger så stor plass. I tillegg må du ha programvare som støtter raw-formatet – mange gratisprogrammer har ikke denne støtten.

Raw er ikke noe «bildeformat»
Det mange ikke er klar over, er at raw-formatet er egentlig ikke noe bildeformat. Raw-formatet er data som kommer direkte fra kamera-sensoren, og er data som i utgangspunktet ikke kan redigeres.

Derfor trenger du et program på datamaskinen, eller andre enheter, som støtter raw-formatet, og som kan komvertere raw til JPEG, og som samtidig tar vare på informasjonen fra raw-formatet. Det er slett ikke alle programmer som støtter raw-formatet.

Programvare med raw-støtte

Mange gratisprogrammet støtter ikke raw-filer, men blant unntakene er Faststone Image Viewer, et svært brukervennlig alternativ. Gratisprogrammet
Paint.net kan også få støtte for raw-filer, men da må du installere plugin. Videre er Picasa fra Google også et godt alternativ, men Google har dessverre bestemt seg for å ikke lenger oppdatere Picasa.

Har du planer om å satse seriøst på foto, kan Adobe Lightroom anbefales. Dette er «lillebroren» til Photoshop, men som har mange av de samme avanserte funksjonene for fotografer.

Les også: GUIDE: Adobe Lightroom

Oppsummering
Hvis du er en «vanlig» bruker som bryr deg lite om rikere fargetone og bredere nyanser i bildene dine, bør du velge JPEG. Hvis du derimot er opptatt av bildekvalitet ved etterbehandling av bildene dine, bør du velge raw.

Sjekk ut denne videoen av Wayne Rasku om JPEG og raw.



Denne artikkelen er skrevet av Arsæll Benediktsson. Sjekk ut Dataporten.net for flere saker.
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Tom Dysa S.
Er nok mye enig med Bjørnar her..For min del blir RAW mer som en mulighet til og justere bildene i etter kant,og heller legges fokus p[ selve motivet ute i felten..
Men hender jo jeg skyter JPG..uten og vite det til og med.
22.6.2016
Per Inge Ø.
Det finnes ingen bilder som ikke trenger etterbehandling i form av redigering og optimalisering. Et .jpg-resultat fra kameraet kan aldri bli noe annet enn suboptimalt.

Jeg vil si det slik at RAW-konvertering og tilpasning bør være like naturlig og selvfølgelig som fremkalling av film. Forskjellen er i hovedsak at fotografen nå i mye større grad kan utføre alt selv.

Bruk av råformat er og vil fortsette å være en forutsetning for å ta ut den (tekniske!) kvaliteten som kamera og objektiv er i stand til å produsere. Bildets innhold og budskap skapes nå som før i fotograferingsøyeblikket.
20.6.2016
Torstein H.
For mitt vedkommende er det ikke et spørsmål om enten eller, men sier som Ole Brum, ja takk til begge deler! Jpeg filer gir deg muligheter til eksperimentere med ulike uttrykk ute i felten direkte i kamera og kan deles umiddelbart. RAW fila er til for finere etterarbeid på de kritiske bildene.
Så mitt råd er å at både jpeg og Raw.
20.6.2016
Kenneth L.
Bruker kun jpg nå. Liker fargene som Fuji kameraene gir meg og jeg hater bilderedigering. Har brukt RAW og LR2-4 + PS i 4-5 år, veldig befriende å slippe dette
19.6.2016
Bjørnar P.
Her virker det som det er noen misforståelser angående RAW blant kommentarene.
Eksempler:
"Hvis ein gjer dei rette tinga når ein står med kameraet i handa treng ein ikkje raw-bilder til etterbehandling" og
"Hva er vitsen med å bruke timevis på bearbeiding av dårlig håndverk ute i felt?
For meg tyder dette på en grunnleggende feiloppfatning av hva bruk av RAW innebærer. Selv perfekte opptak tjener på etterbehandling, og det beste utgangspunktet for etterbehandling er RAW-fila. Når de fleste erfarne fotografer bruker RAW skyldes det IKKE at de ikke stoler på egne ferdigheter i felten, men at de ønsker et best mulig sluttresultat uansett om opptaket er optimalt rent teknisk eller ikke.
19.6.2016
Tor M.
Å stille spørsmålet her, på et fotonettsted, er omtrent som å spørre om man trenger annet en salt og pepper på et kokkeseminar. Etter 35 år med kamera og nyeste kamera på markedet er det ofte at bilder kun kan reddes ved å redigere raw. Kunnskapsløs arroganse å antyde at jobben kun skjer foran kamera. Ken Rockwell er der. Fotografer redigerer når det er behov. Selv ikke Scanpix leverer uredigert jpg som holder til annet enn kjappe visninger i tidsnød. Alle som har vett nok til å bruke kamera og ikke bare mobil bør ra raw i tillegg til jpg.
18.6.2016
Cato S.
Tor Håby har eit godt poeng. Det er når ein er ute med kameraet og fotograferer at håndverket skjer, ikkje i etterkant foran ei datamaskin. Hvis ein gjer dei rette tinga når ein står med kameraet i handa treng ein ikkje raw-bilder til etterbehandling. Og er ein fersk fotograf så skal ein lære av dei feilene ein gjer med kameraet slik at ein tek betre bilete neste gong, ikkje sitte og korrigere alt mogeleg etterpå. Utviklinga har kome langt sidan den tida ein måtte vente 2 veker på å få tilbake dias-filmen for å sjå om ein hadde gjort dei rette valgene. No kan ein med ein gong sjå om bildet vart bra eller om ein må ta det på nytt. Ein kan ta prøvebilde på førehand når det skal skje ting der det ikkje er mogeleg å ta bildet på nytt. Hvis ein ikkje skal bruke ei formue på lagringsmedia så er også JPEG det rette valget. (Alternativt kan ein ta bilder i raw, bruke timevis på å manipulere dei i eit fotoprogram, lagre dei som JPEG og slette raw-filene.) Den gode fotografen lager gode bilder med kameraet sitt, ikkje med datamaskina.
18.6.2016
Tor H.
God og kortfattet beskrivelse av valget mellom RAW og JPEG Jeg er frilanser som har valgt nesten utelukkende JPEG. Til daglig pressebruk er RAW et uaktuelt format. Jeg stiller meg følgende spørsmål. Hva er vitsen med å bruke timevis på bearbeiding av dårlig håndverk ute i felt? Skygger man unna grønne knapper og AF så holder JPEG til det meste. Polafilter og + - kompensasjon kan i mange sammenhenger veie opp for RAW. . Skal man skape og komponere bilder ute eller vikle seg inn i en kunstig verden innendørs er det store spørsmålet? Jeg velger det første.
18.6.2016
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu