Adrian Bugge viser fram «Den nye byen».

Vi har snakket med Adrian i forbindelse med en utstilling der han viser sitt skråblikk på utviklingen av fjordbyen i Oslo.
Adrian Bugge har et evig prosjekt gående. Han har satt seg fore å fotografere hvordan Oslos fjordområder utvikler seg. Han ser ingen ende på det.

-Det begynte med at jeg tok et bilde av det som i dag er Tjuvholmen, i 2004, forteller han. Etter det begynte det å skje mye i området, både med Tjuvholmen, men ikke minst i Bjørvika med Operaen, Barcode og etter hvert Munch-museet osv.

Bugge har alltid vært interessert i byutvikling, og tok bilder av ting som skjedde, og tenkte ikke først på at det kunne være et prosjekt. Etter hvert som utviklingen fortsatte, ble dette en ganske interessant studie i byutvikling. -Jeg trodde de ville bli ferdige, men ennå bygger de på Munch-museet og de har begynt å pusse opp et par av bygningene i Barcode.

Han forteller at han ikke ser etter postkortmotivene eller ren dokumentasjon av endringene som skjer. -For meg er det viktig å vise området slik jeg opplever det. Det kan være lyst og vakkert, men også mørkt, brutalt og dystert. Det er lett å kjenne på fremmedgjøringen blant høyblokker og byggeplasser og når jeg tenker meg om har jeg få bilder av folk som koser seg på stranden, forteller han.

Adrian utga en bok, Den nye byen, med bilder fra prosjektet, i vinter. Denne utstillingen inneholder ca 24 bilder der noen er fra boka mens andre er tatt etter at boka gikk i trykken eller ikke ble med i boka av andre grunner. Vi lurer naturligvis på hvorfor han har utstilling nå, siden det verken er i forbindelse med at boka kommer ut, eller at prosjektet er å anse som ferdig. -Det er vel for å understreke at det ikke kommer til å bli ferdig, sier han tenksomt. -Jeg kunne nok ventet til Munch-museet var ferdig, men ikke til alt er ferdig, for det blir det ikke.

Vi er så heldig å få litt av Adrian Bugges tid mens han henger opp utstillingen som åpner i Fotografiens hus i Rådhusgata 20 i Oslo i morgen kl. 18.00. Her er det mye grått, mye betong og mange tette utsnitt som gir et sterkt, nesten brutalt inntrykk men samtidig en knugende stillhet. Kanskje er det det nesten totale fraværet av både mennesker og maskiner i bildene som gjør det. På flere av bildene må vi se nøye etter for å se at det faktisk er fargebilder. I noen bilder er et svakt blått skinn fra himmelen som er reflektert i glassflater de eneste fargene vi kan se. -Jeg har ikke gjort noe med fargene. De er helt naturlige, og gjengis slik de var da bildet ble tatt.

Vi forsøker å få utav ham hva han tenker om Fotografihuset, og plasseringen på Sukkerbiten. Det eneste han vil si om det er at han kommer til å stå klar med kameraet når det skjer noe der.

I forbindelse med utstillingen har Adrian invitert forfatterne Ole Robert Sunde og Hans Petter Blad til å diskutere fjordbyen og arkitekt og førsteamanuensis Halvor Weider Ellefsen skal snakke om visualiseringer i arkitekturen. Bakgrunnen er at Ole Robert Sunde har skrevet et essay om boken i Dagbladet der han gjennom beskrivelser av flere av bildene i boken er positiv til Fjordbyen. Hans Petter Blad har derimot skrevet kritisk om fjordbyen i selve boken. Halvor Weider Ellefsen har skrevet en historisk gjennomgang av fjordbyen i boken, men vil nå si mer om det visuelle. Dette vil foregå på Oslo Kulturnatt 13. september kl 18 i utstillingslokalet.

Utstillingen henger til 29. september og er en flott kombinasjon av intense fotografier og dokumentasjon av byutvikling.
Foto: Erik Faarlund -
Foto: Erik Faarlund
Adrian Bugge viser fram et par av bildene har er i ferd med å henge opp til utstillingen.
Foto: Adrian Bugge -
Foto: Adrian Bugge
Tjuvholmen 2004
Foto: Adrian Bugge -
Foto: Adrian Bugge
Munch-museet 2019
Foto: Erik Faarlund -
Foto: Erik Faarlund
Adrian Bugge (t.h.) jobber med å få utstillingen på plass i tide.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu